
Október második hetében az állatok iránti tisztelet, a játékosság és a közösségi élmények kerültek fókuszba iskolánkban. Az Állatvédelmi témahét minden napja különleges programot tartogatott a tanulók számára, miközben a szemléletformálás és az élményszerű tanulás kéz a kézben haladt.

A hétfői beöltözős nappal indult a programsorozat, ahol a tanulók állatjelmezekben, fülekkel, mintákkal vagy színekkel utaltak kedvenc állataikra. Aznap külön szabályok léptek életbe: aki állati elemeket viselt, mentesült a felelések és dolgozatok alól. A tantermekben és folyosókon vidám, kreatív hangulat uralkodott, a pedagógusok pedig játékos feladatokkal erősítették az állatokkal kapcsolatos tudást.




Kedden a Hortobágyi Madárkórház képviselője, Szarvas Ferenc látogatott el az iskolába, és bemutatta Ragacsot, a mentett egerészölyvet. A rövid, osztálytermi látogatások során a gyerekek megismerkedhettek a madármentés folyamatával, a felelős állattartás alapjaival, és megtudhatták, hogyan segíthetnek a természetvédelemben. A tanulók nagy érdeklődéssel fogadták a vendéget, és számos kérdést tettek fel a madarak életéről.
A nap fénypontja két mentett vörösvércse szabadon engedése volt az iskola udvaráról. Az első madarat Görömbeiné Pompár Erzsébet tagintézményigazgató-helyettes engedte útjára, a gyerekek pedig fegyelmezetten, közösen visszaszámolva segítették a pillanatot. A második vörösvércsét a témahét szervezői, Hanyicska-Nagygyőry Anna – aki maga is aktív madármentő – és Deák Eszter, a diákönkormányzat segítő pedagógusa engedték szabadon. A madarak röpte nemcsak látványos, hanem szimbolikus gesztus is volt: a szabadság, a felelősség és az együttérzés üzenetét hordozta.
A hét folyamán magvakat, tisztítószereket és gumikesztyűt gyűjtöttek a Madárkórház számára, a bejáratnál elhelyezett dobozba folyamatosan érkeztek a felajánlások. Az esemény nemcsak élményt adott, hanem mélyebb szemléletformálást is: a gyerekek megtapasztalhatták, hogy a természetvédelem nem távoli ügy, hanem mindennapi felelős döntéseink része.
Szerdán az ebédlő adott otthont az állatvédelmi kvíznek, ahol osztályonként 2–6 fős csapatok mérhették össze tudásukat. A kifejtős kérdések az állatok jogaira, védelmére és az ember–állat kapcsolatra fókuszáltak. A tanulók komolyan vették a felkészülést, és a játékos verseny során nemcsak tudásukat, hanem együttműködési készségüket is megmutatták. A legjobban teljesítő alsós és felsős osztály jutalomban részesült.




Csütörtökön mentőkutyás bemutatóval folytatódott a témahét. Az iskola udvarán a tanulók testközelből figyelhették meg a Nyíregyházi Mentőkutyás Egyesület keresőkutyáinak munkáját, felkészültségét és a mentés során betöltött szerepüket. A bemutató során a gyerekek megtapasztalhatták, milyen fontos a kutyák és emberek közötti bizalom, és hogyan válik a játékból felelősségteljes munka. A programot jótékonysági gyűjtés kísérte: jutalomfalatokat gyűjtöttek a mentőkutyák számára. A donációt Hován Tímea az egyesület elnöke vette át a szervezőktől.

Október 10-én, pénteken az Állatvédelmi hét méltó lezárásaként négy különleges állomáshely várta a Zelk tanulóit, ahol testközelből ismerkedhettek meg az állatvédelem gyakorlati oldalával. A programok 8:55-kor indultak, és egészen 14:00-ig tartottak, szoros ütemezésben, hogy minden gyermeknek jusson elegendő figyelem és élmény.
A kistornateremben a SomoGyík szakállas agáma tenyészet mutatkozott be, ahol a gyerekek nemcsak megcsodálhatták a különleges hüllőket, hanem megtudhatták, milyen körülmények között élnek, hogyan gondozzák őket, és miért fontos a fajspecifikus felelősségvállalás. A gyerekek fegyelmezetten, kíváncsian figyelték a bemutatót, sokan először láttak ilyen állatot élőben.
A 03-as tanteremben Dr. Hauberger Péter, a Nyíregyházi Állatkórház igazgatóhelyettese tartott előadást az állatorvosi hivatásról, a beteg állatok ellátásáról és a felelős állattartás mindennapi kihívásairól. A gyerekek kérdésekkel bombázták az előadót, különösen a kutyák és macskák betegségei, valamint az állatkórházi mentések iránt érdeklődtek.
A 04-es tanteremben a Hortobágyi Madárkórház munkatársa mesélt a madármentésről, bemutatva néhány eszközt és módszert, amellyel a sérült madarakat ellátják. A gyerekek megtudhatták, hogyan lehet felismerni, ha egy madár segítségre szorul, és mit tehetnek, ha ilyet látnak a természetben.
A pedagógusok példás együttműködéssel biztosították a gördülékeny lebonyolítást, a gyerekek pedig fegyelmezetten, az állatok nyugalmát tiszteletben tartva vettek részt a foglalkozásokon.
A pénteki nap nemcsak tudást adott, hanem élményt, érzékenyítést és közösségi erőt is. A Zelkben az állatvédelem nem kampány, hanem szemlélet – és ezt a gyerekek minden állomáson újra bebizonyították.Az állatvédelem a Zelkben nem csupán egy tematikus esemény, hanem átfogó nevelési szemlélet, amely a 2026/2027-es tanévben az ‘a’ irányultságú osztályban tudatos pedagógiai vezetéssel, tehetséggondozás keretében is hangsúlyt kap. A Zelkperiment foglalkozások során a tanulók játékos, kutató szemléletű feladatokon keresztül mélyítik el az állatokkal kapcsolatos ismereteiket és érzékenységüket.
Ezúton is szeretnénk kifejezni hálánkat mindazoknak, akik hozzájárultak az Állatvédelmi témahét sikeréhez.
Külön köszönettel tartozunk Hanyicska-Nagygyőry Annának, a Hortobágyi Madárkórház munkatársának,lelkes zelkes pedagógusnak, aki nemcsak szakmai tudásával, hanem személyes elkötelezettségével is gazdagította a programot. Hálásak vagyunk a SomoGyík szakállas agáma tenyészet képviselőinek, akik élő állataikkal és szemléletformáló bemutatójukkal maradandó élményt nyújtottak tanulóinknak. Köszönjük Dr. Hauberger Péternek, a Nyíregyházi Állatkórház igazgatóhelyettesének, hogy betekintést engedett az állatorvosi hivatás mindennapjaiba, és válaszolt a gyerekek kíváncsi kérdéseire. Köszönet illeti az E-misszió Egyesületet az interaktív környezetvédelmi foglalkozásért, amely játékosan és hatékonyan közvetítette a természetvédelem fontosságát. Végül, de nem utolsósorban köszönjük Deák Eszternek, a diákönkormányzat segítő pedagógusának, aki szervezőként és koordinátorként is kulcsszerepet vállalt a hét gördülékeny lebonyolításában.
A közös munka eredményeként tanulóink nemcsak új ismeretekkel gazdagodtak, hanem mélyebb érzékenységgel fordulnak az állatok és a természet felé. Köszönjük, hogy mindannyian hozzájárultatok ehhez a szemléletformáló élményhez!



























































